Mε τα φώτα νυσταγμένα και βαριά…

Οδήγηση τη νύχτα

Ένα πολύ σημαντικό  και ξεχωριστό κεφάλαιο στις οδηγικές μας ικανότητες είναι η οδήγηση  την νύχτα.

Είναι βέβαιο ότι  τις περισσότερες φορές οδηγούμε κατά τη διάρκεια της ημέρας, όμως δεν  είναι και λίγες οι φορές που ηθελημένα ή από ανάγκη οδηγήσαμε νύχτα και μάλιστα αρκετές φορές υπό αντίξοες κλιματολογικές συνθήκες.

Καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε εξ’ αρχής ότι  δεν υπάρχει κανένα μέτρο σύγκρισης  της οδήγησης την ήμερα με την  οδήγηση τη νύχτα.

Τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά και ειδικά όταν το σκοτάδι συνοδεύεται με βροχή ή με ομίχλη ή με κρύο με συνδυασμό των παραπάνω και σπάνια ΟΛΑ τα παραπάνω…

Η οδήγηση τη νύχτα μπορεί να είναι εντός κατοικημένης περιοχής ή σε εθνική ή επαρχιακή  οδό.

Είναι διαφορετικές οι καταστάσεις και οι κίνδυνοι σε κάθε περίπτωση ξεχωριστά, όπως επίσης και τα μέτρα που οφείλουμε να λαμβάνουνε σαν συνειδητοποιημένοι οδηγοί.

Πρώτος και  βασικός κανόνας ο οποίος είναι  και ο καλύτερος σύμβουλος  είναι η ελαττωμένη ταχύτητα (αυτό φυσικά ισχύει και κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά ακόμα περισσότερο τη νύχτα και ειδικά όταν γίνεται σε δρομολόγιο το οποίο το διανύουμε για πρώτη φορά.

Ακολουθεί μια  σειρά οδηγιών για την ασφαλή οδήγηση τη νύχτα και κανόνες  οι οποίο πρέπει να είναι απαράβατοι:

Καταρχήν προσωπική  μου άποψη είναι να αποφεύγουμε  μεγάλα δρομολόγια κατά τη διάρκεια της  νύχτας, αλλά αν αυτό είναι αναπόφευκτο  θα πρέπει να είμαστε τελείως νηφάλιοι και όσο το δυνατόν ξεκούραστοι, ώστε τα αντανακλαστικά μας στα εξωτερικά  ερεθίσματα να είναι ακαριαία και αποτελεσματικά. Και αυτό γιατί πολύ απλά οι χρόνοι αντίδρασης σε περίπτωση εξωτερικών κινδύνων μειώνονται κατά το ήμισυ.

Η ορατότητα  το βράδυ μειώνεται πολλές φορές  στο ελάχιστο (ειδικά όταν οδηγούμε σε μη φωταγωγημένο δρομολόγιο) και  για παράδειγμα άμα στο οδόστρωμα είναι κάποιο σκυλί (ζωντανό ή νεκρό) ή κάποια μεγάλη πέτρα κτλ το πιο πιθανό είναι να πέσουμε πάνω του.

Θα πρέπει να έχουμε κατά νου, ότι τη νύχτα τα ποσοστά υγρασίας αυξάνονται δραματικά  με αποτέλεσμα η ΄΄γλίτσα΄΄ στον ασφαλτοτάπητα να είναι τόση πολύ που να μειώνεται δραματικά η πρόσφυση των ελαστικών μας.

Όταν η οδήγηση  γίνεται εκτός κατοικημένης περιοχής, θα πρέπει να έχουμε αναμμένα τη μεγάλη σκάλα των φώτων μας και  αν η μοτοσυκλέτα μας διαθέτει προβολείς (ομίχλης ή extra φωτισμού) μαζί και αυτούς.

Είναι αυτονόητο  και περιττό να πω, ότι σε περίπτωση  που αντιληφθούμε διερχόμενο όχημα  ή πεζό θα πρέπει να ΄΄κατεβαίνουμε΄΄ σκάλα.

Σε περίπτωση  όμως που το διερχόμενο όχημα έχει αυτό αναμμένη την μεγάλη σκάλα ή  τους προβολείς και δεν νοεί να ΄΄κατέβει΄΄ σκάλα από το σινιάλο που του κάνουμε, τότε αφού ΄΄κατεβάσουμε΄΄ εμείς, θα σας προτείνω αυτό που κάνω εγώ και το έμαθα από την Στρατιωτική μου καριέρα και είναι αποτελεσματικό.

Κλείστε το ένα  μάτι για λίγο (μέχρι να διέλθει  το όχημα) και κατόπιν ανοίξτε το.

Το ένα μάτι θα είναι προσαρμοσμένο στην προηγούμενη  κατάσταση και το άλλο σταδιακά θα επανέλθει.

Τώρα άμα θέλετε να σας λυθεί η απορία, του πως  έχει αυτό εφαρμογή στις Στρατιωτικές επιχειρήσεις…θα σας πω ότι το κάνουμε σε περίπτωση που ΄΄σηκωθεί΄΄ φωτοβολίδα και θα πρέπει κατόπιν να έχουμε αντίληψη του χώρου… (αλλά αυτό είναι off topic)

Τη νύχτα η  θερμοκρασία πέφτει αισθητά (ακόμα  και το καλοκαίρι) και θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι στο ψύχος τα αντανακλαστικά μας μειώνονται και έτσι ο χρόνος που θα χρειαστεί για να πάρουμε τα κατάλληλα μέτρα αποφυγής δυσάρεστων εκπλήξεων είναι σχεδόν διπλάσιος. Επομένως το jacket και τα γάντια (αυτά τα δύο τουλάχιστον) θεωρούνται το λιγότερο απαραίτητα.

Υπάρχει μια  πολύ μεγάλη πιθανότητα κατά τη διάρκεια της νυχτερινής οδήγησης να χρειαστεί  να προσπελάσουμε κάποια αερογέφυρα.

Πρέπει να έχουμε στην άκρη του μυαλού μας, ότι πολλές φορές κατά τη διάρκεια του χειμώνα  το οδόστρωμα των γεφυρών ΄΄πιάνει΄΄ πάγο και αυτό γιατί ο συνδυασμός του ψύχους μαζί με τον αέρα που φυσάει την γέφυρα από κάτω δημιουργεί ένα φιλμ πάγου το οποίο πολύ πιθανό να αποβεί μοιραίο στην πρόσφυση των ελαστικών μας.

Επομένως σε περίπτωση που χρειαστεί να διασχίσουμε  γέφυρα, μειώνουμε ακόμα περισσότερο την ταχύτητα μας.

Ένα μεγάλο ποσοστό  ατυχημάτων με μοτοσυκλέτα κατά τη διάρκεια της νύχτας οφείλεται στο  γεγονός ότι αρκετές μοτοσυκλέτες και μοτοσυκλετιστές δεν γίνονται άμεσα αντιληπτοί από οχήματα  τα οποία μας ακολουθούνε συνήθως  με μεγάλη ταχύτητα.

Θα πρέπει από  αυτή τη στιγμή που διαβάζετε αυτό το άρθρο να προμηθευτείτε ανακλαστικά  αυτοκόλλητα και να τα τοποθετήσετε στο πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας.

Σίγουρα υπάρχει  το φως της πινακίδας, αλλά γιατί  να μην ενισχύσετε τη ΄΄παρουσία΄΄ σας στον δρόμο με κάτι το οποίο είναι και φθηνό και χρήσιμο;

Η τοποθέτησης  καλό είναι να γίνεται όσο το δυνατόν  ψηλότερα (στο ύψος της σχάρας, βαλίτσας)

Σε περίπτωση  που τα ανακλαστικά του jacket μας  έχουνε λόγω της πολυκαιρίας αλλοιωθεί  και δεν είναι αποτελεσματικά θα πρέπει να το αντικαταστήσουμε άμεσα και εάν αυτό δεν είναι δυνατόν για οικονομικούς λόγους, τότε υπάρχει και η φθηνότερη λύση. Μπορούμε να αγοράσουμε ένα ή δύο φωσφορίζοντα γιλέκα (σαν αυτά που έχουνε οι τροχονόμοι και οι οδοκαθαριστές) τα οποία είναι κίτρινα με ανακλαστικές λωρίδες εμπρός και πίσω.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι όταν πρόκειται  να αγοράσετε μπότες ή τέλος πάντων υπόδημα μοτοσυκλετιστή θα πρέπει μεταξύ των άλλων να τσεκάρετε αν έχει στο ύψος της φτέρνας ανακλαστική  περιοχή.

Συμπερασματικά θα πρέπει να πω, ότι όσο πιο ΄΄αισθητή΄΄ είναι η παρουσία της μοτοσυκλέτας μας και των αναβατών της, τόσο πιο πολύ αυξάνονται οι πιθανότητες να γίνουμε αμεσότερα και γρηγορότερα αντιληπτοί.

Όταν κινούμαστε βράδυ σε επαρχιακό δίκτυο και  η μοναδική φωτεινή εκπομπή είναι τα φώτα της μοτοσυκλέτας μας, θα πρέπει να έχουμε υπ’ όψην μας απρόβλεπτους παράγοντες, όπως το να ΄΄πεταχτεί΄΄ κάποιο ζώο στον δρόμο, ή να έχει πέσει κάποιος κορμός δέντρου ή οτιδήποτε άλλο τέλος πάντων το οποίο θα μπορούσε να προκαλέσει ακόμα και ανατροπή της μηχανής.

Σε αυτή τη περίπτωση  θα πρέπει η ταχύτητα μας να είναι  ακόμα πιο μικρή, τα μεγάλα φώτα αναμμένα και εμπειρικά θα σας πω, ότι  μεγάλο ενισχυτικό για παρατήρηση έξω  από τον δρόμο (αριστερά και δεξιά) είναι οι προβολείς οι οποίο αναμμένοι μεγαλώνουν την ΄΄ομπρέλα΄΄ ορατότητας.

Η ζελατίνα του  κράνους, θα πρέπει να είναι σε πολύ καλή κατάσταση και διαφανείς  ή ημιφιμέ (σε καμία περίπτωση  μαύρη ή πολύ φιμέ).

Σε περίπτωση  βροχής ένα μαλακό ύφασμα στην τσέπη  ή σε άλλο προσιτό σημείο θα είναι πολύ χρήσιμο.

Σε περίπτωση  αναγκαστικής στάθμευσης πάνω στον δρόμο  και όχι σε προβλεπόμενο χώρο parking θα πρέπει να είναι αναμμένα τα alarm και  αν η μοτοσυκλέτα δεν διαθέτει τότε το φλας και όσο το δυνατόν  η μοτοσυκλέτα να βρίσκεται στο  δεξί μέρος του δρόμου και αν είναι δυνατόν ακόμα και εκτός αυτού.

myBike .gr

You May Also Like